‘Kinderen spelen overal’, maar dat gaat niet vanzelf. In een publieke ruimte die door diverse groepen en belangen wordt geclaimd, maakt een doordacht speelruimtebeleid letterlijk en figuurlijk ruimte voor kinderen en jongeren.
Gemeentebesturen kunnen (onder de enthousiaste aanmoediging van onder meer een jeugdraad) een speelruimtebeleid met ambitie en met visie voeren. Dat betekent: niet zomaar speelruimte inplanten waar er plaats is of waar een opportuniteit zich aandient, maar een goed doordacht gemeentelijk plan maken (met aandacht voor spreiding en inplanting van speelruimte), waar ruimte is voor veel soorten speelplekken (grote en kleine, maar ook terreinen die er heel verschillend uitzien).
Dit artikel gaat in op het belang van spelen in de openbare ruimte. Er wordt interessante informatie gegeven over het recht op spelen en het recht op verveling, over het gegeven dat spelen onder druk gaat, over inclusief spelen en over kindvriendelijke gemeenten.
Zoals jullie allemaal al heel goed weten, heeft buitenspelen tal van voordelen. Dit op sociaal, maatschappelijk en gezondheidsvlak. Toch wordt het belang van spelen in de openbare ruimte niet voldoende onderschreven, en moet spelen concurreren met andere zaken in de openbare ruimte.
Kinderen en jongeren hebben nood aan ruimte om jong te zijn: om kampen te bouwen, met hun fiets te rijden, te ravotten, te sporten, rond te hangen...
Het belang van buitenspelen, rond te hangen of de buurt te verkennen, hoeft eigenlijk geen verantwoording want het gaat om gedragingen die eigen zijn aan jong zijn. Alleen al daarom is het belangrijk dat kinderen en jongeren over een kwaliteitsvolle openbare ruimte beschikken.Maar voor diegene die toch niet overtuigd zijn over het belang van spelen in de openbare ruimte, sommen we er enkelen op.
Ten eerste helpt buiten en dan vooral samen spelen de kinderen om zich beter in hun vel te voelen. Het zorgt voor de nodige beweging. Het vergroot de leefbaarheid, de sociale cohesie en de integriteit van een dorp, gemeente of wijk. Speelplekken in de openbare ruimte bieden de kans om bewoners te betrekken bij de omgeving.
Verder bevordert de openbare als speelruimte de sociale, fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook is de openbare ruimte een belangrijke mede-opvoeder waarin kinderen en jongeren leren omgaan met diversiteit en anders-zijn, waarin ze een eigen identiteit ontwikkelen en waarin ze worden opgevoed tot burgerzin.
Panelgesprek Studiedag Buitenspelen:
Kinderen krijgen niet voldoende rechten om buiten te spelen. Het spelen verschuift naar de daarvoor bedoelde plekken, veel minder op de stoep of op straat.
Het belang van buitenspelen in de buurt is vooral dat kinderen hun eigen spel kunnen organiseren. Ze leren samen spelen, samen beslissen wat ze gaan doen, samen compromissen maken, ze leren opletten in het verkeer, ze bewegen meer, ze leren uitdagingen aangaan, hun grenzen verleggen en tenslotte leren ze ook hun buurt verder verkennen.
Op latere leeftijd zie je een verschil tussen ouders die als kind veel buiten speelden en ouders die die dit niet veel deden. Kinderen die als kind veel buiten spelen, worden op latere leeftijd zelfredzamer en zelfzekerder.