Spelen is een van de belangrijkste manieren waarop kinderen in de wereld staan. In hun spel maken en hermaken ze hun wereld en krijgen er zo grip op.
Lees meer...
Spelen in de openbare ruimte is meer dan het openstellen van speelstraten. De straat is van iedereen, niet enkel van de auto, het is ook een verblijfs-, speel- en ontmoetingsruimte.
Kinderen hebben nood aan direct contact met de natuur. Dat is onmisbaar voor hun ontwikkeling, gezondheid, fysieke conditie, milieubewust zijn...
- Kay Redfield Jamison
Spelen van kinderen brengt sowieso geluid ('lawaai') met zich mee en niemand mag verwachten dat kinderen in volledige stilte gaan spelen. We geven kinderen de nodige ruimte om voluit te kunnen spelen.
Zelf stappen of fietsen is een goed alternatief voor de achterbank van mama's/papa's auto. Daarom creëren we een netwerk van verbindingen van formele en informele speelplekken en speelaanleidingen.
Honderdduizenden kinderen en jongeren nemen in Vlaanderen en Brussel deel aan activiteiten van jeugdverenigingen. Krijgen zij genoeg plaats om te spelen?
- Tim Gill
Spelen is essentieel voor opgroeiende jeugd, maar tegelijk lijkt de hedendaagse maatschappij minder tolerant te worden tegenover spelende kinderen.
Maatregelen kunnen soms onverwachte neveneffecten hebben en niet in het minst op kinderen en jongeren. Daarom worden alle beleidsmaatregelen afgetoetst op eventuele nadelige nevenwerkingen voor kinderen.
De ruimte in Vlaanderen en Brussel is schaars. Mensen hebben plaats nodig om te wonen, te werken, zich te ontspannen en te verplaatsen. Er is ruimte nodig voor groen en natuur, voor landbouw, industrie...
-Walt Streightiff
De mogelijkheid om te spelen in de stad is belangrijk. Voor sommige kinderen en jongeren is de stad de enige speelplek die ze hebben. Maar spelen in de dichtbebouwde stad is niet vanzelfsprekend door het groeiende verkeer...
Kinderen spelen het vaakst buiten en dicht bij huis. De straten en buurtpleinen zijn het toneel van verstoppertje, fietsen, een partijtjes voetbal. Het zijn de plekken waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten en avontuurlijk kunnen spelen. Dit willen we maar al te graag stimuleren!
Spelen is voor iedereen, ongeacht fysieke of verstandelijke vaardigheden. Alle kinderen hebben een fundamenteel recht op spelen. Aan dit recht wordt voor kinderen met een handicap in de praktijk nauwelijks voldaan. Hoog tijd dat daar iets aan gedaan wordt want samen spelen en samen bewegen is voor iedereen!
-Friedrich Fröbel
Bij risicovol spelen kan een kind zich bezeren of onaangenaam voelen, maar het kan ook zeer waardevolle en positieve ervaringen opdoen. En om die positieve ervaringen is het ons te doen!
Hoe een kind thuis buiten speelt is anders dan de noden die het buitenspeelkind heeft als het speelt in de openbare ruimte. Zet datzelfde kind in een schoolomgeving of op de scouts, dan veranderen die noden weeral. Is het kind 4 of 16, dan veranderen die noden met elk levensjaar of levensfase.