Thuis voluit spelen

Herinner jij je nog hoe jij als kind buiten speelde? Zonder zorgen in de bomen klimmen, in de plassen springen, kampen bouwen en uren rondzwerven. Voor velen van jullie was dit gewoon jullie kindertijd. Tijden zijn veranderd, dit vraagt voor veel ouders en grootouders extra aandacht om buitenspelen de plek te geven die het verdient. 

Het zal je wel al duidelijk geworden zijn op deze website waarvoor goe spelen en goe buitenspelen allemaal wel niet goed is en wat voor voordelen het met zich meebrengt. Maar het kan natuurlijk niet voldoende in de watten gelegd worden dus zullen we eerst even jullie geheugen opfrissen. 

Filter


Hoe speelde jij als kind buiten? Klom je in bomen? Sprong je in plassen? Bouwde je kampen? Doen jouw kinderen dit vandaag ook?

DE 10 VOORDELEN VAN BUITENSPELEN

Buitenspelen is één van de belangrijkste vormen van bewegen en heeft alleen maar voordelen:

  1. Door buiten te spelen leren kinderen hoe de wereld rondom hen in elkaar zit.

  2. Een andere omgeving geeft een ander speelgedrag. Buiten worden kinderen uitgenodigd om op ontdekking te gaan en om hun creativiteit en fantasie te gebruiken en dit zijn de belangrijkste bouwstenen voor probleemoplossend denken.

  3. Kinderen ontmoeten andere kinderen en door met andere kinderen samen te spelen ontwikkelen ze hun sociale vaardigheden. Bovendien oefenen ze ook taal, leren ze omgaan met winst en verlies en ontwikkelen ze een gezonde assertiviteit.

  4. Buitenlucht zorgt ervoor dat kinderen beter slapen. Een buitenruimte met rustplekjes en zithoekjes biedt geborgenheid.

  5. Kinderen ontdekken de mogelijkheden van hun eigen lichaam en dit geeft zelfvertrouwen. Dit zelfvertrouwen zal het kind dan weer motiveren om weer nieuwe dingen te gaan ontdekken.

  6. Kinderen leren zelf hun spel te organiseren. Ze tonen hun organisatorische capaciteiten en hun zin naar initiatief.

  7. Buitenspelen is goed voor de gezondheid en fysieke conditie van kinderen. Het is ook een perfecte uitlaatklep voor spanning en stress.

  8. Ze oefenen hun motorische vaardigheden. Ze leren hoogte, diepte, snelheid, risico’s,...beter inschatten.

  9. Uit onderzoek blijkt dat kinderen zich door buitenspelen meer verbonden gaan voelen met de natuur. Meer buitenspelen vergroot het milieubewustzijn bij kinderen.

  10. Kinderen hebben vaak een grote bewondering en verwondering voor hun ontdekkingen in de natuur. Wanneer je natuurbeleving een onderdeel laat zijn van hun ontwikkeling dan gaan dit levenslang op hun harde schijf staan.

Verdiep je verder in het belang van Goe spelen en het waarom van goe spelen!





SPELEN DOOR DE JAREN HEEN

Een vaste richtlijn hoe vaak kinderen ‘moeten’ buitenspelen bestaat niet.

Buitenspelen is niet voor elk kind even belangrijk aangezien kinderen geen identieke wezens zijn: hun noden en behoeften verschillen , hun drijfveren en interesses zijn zeer gevarieerd, hun karakter zijn niet te vergelijken. Daarom zal ook de mate waarin ze buitenspelen en de manier waarop ze dat doen, verschillen. Er kan geen recept geschreven worden over de mate en de aard van het buitenspelen die voor een bepaald kind op een bepaalde leeftijd in een bepaalde omgeving en sociale context nodig is.

Er kunnen wel indicatoren ontwikkeld worden omtrent de nood aan lichaamsbeweging: bij kinderen is een uur matige tot intense lichaamsbeweging nodig voor de ontwikkeling en de gezondheid.

Dus de mate en de manier waarop ze buitenspelen verandert maar ook de manier van toezicht houden veranderd met de jaren. We verklaren hiernaast wat het verschil in spelen en in toezicht is doorheen de levensjaren van het kind. 

Kinderen tussen 0 en 4

Heel jonge kinderen hebben nog heel veel toezicht nodig. Ze ontdekken nog veel met de mond dus je moet uitkijken met kleine voorwerpen. Als ze eens van aarde en gras proeven zullen ze wel snel leren dat dit niet lekker is, dus je hoeft ook niet te snel in te grijpen. Laat ze maar wat ontdekken. Op een eigen , veilig plekje komen ze tot rust en worden hun zintuigen geprikkeld. Het is voor hen heel fijn om spontaan tot ontdekking en beweging te kunnen komen. Een baby verkent en onderzoekt de wereld met zijn zintuigen: hij kijkt rond en pakt dingen vast om ze te betasten en te proeven. Hij grijpt, trekt, gooit. Hij wordt stap voor stap meester over zijn lichaam. Hij schuift, rolt, draait zich om, kruipt. Hij raakt steeds meer vertrouwd met de wereld rondom zich. Het is goed om de baby enkele uren per dag eens in een speelbox zetten waar hij kan zien, horen en zich kan bewegen. Zet de speelbox eens buiten? Leg de baby eens op een dekentje op het gras? Het zal niet weten waar eerst te kijken. Als peuter kan het kind uren de omgeving exploreren door rond te kijken , lopen , stappen door het huis of door de tuin. Op deze leeftijd gaan de kinderen ook als eerste doen alsof-spelletjes doen waarin ze de volwassen wereld nabootsen. Ga als ouders vooral mee in de fantasie en in de spelletjes van kinderen. Bovendien worden alle soorten materiaal in het huis of in de tuin gebruikt als constructiemateriaal. 

Kinderen tussen 4 en 6

Kinderen van deze leeftijd worden al zelfstandiger maar hebben nog weinig begrip en besef van gevaar. In een omgeving die voor het kind vertrouwd kan je als ouder gerust van op een afstand toekijken. Ze vinden speelplekken waar veel ontdekkingsmogelijkheden  zijn veel fijner en veel avontuurlijker dan kant-en-klare speeltuigen. Dit zijn bijvoorbeeld de spelmaterialen met een open eind. Materialen waar de kinderen hun eigen creativiteit en fantasie kunnen gebruiken. 

Er zijn een aantal kenmerken die van toepassing zijn op deze leeftijdsklasse als het aankomt op spel. Ten eerst hebben ze nood aan keuzevrijheid. Het ongedwongen karakter het bezig zijn. Het kind is zelf in staat te beslissen of hij gaat spelen en op welke manier. Dit wilt wel niet zeggen dat het kind niet gestimuleerd of uitgedaagd kan worden. Het tweede kenmerk is het plezier dat ze beleven aan het spelen. Als ze bijvoorbeeld cowboy en indiaantje spelen , luidkeels roepen, schoten lossen, na doodvallen weer verder spelen, dan zie je duidelijk dat ze plezier beleven. Als ze iets passiever aan het spelen zijn dan kan je nog altijd zien of ze plezier hebben aan hun houding of mimiek. Ze hebben dan vaak van die ‘pretoogjes’. Het derde kenmerk is het staan in twee werelden. De dagelijkse wereld en de fantasiewereld zijn tegelijkertijd aanwezig en het kind weet dit. Kinderen van deze leeftijdsklasse beseffen dat,wanneer ze spelen, het niet echt is. En als laatste kenmerk hebben we dat de grens tussen spel en arbeid niet altijd duidelijk te trekken is. Bijvoorbeeld Jantje besluit een spreekbeurt te gaan maken. Hij is heel goed en enthousiast aan het voorbereiden maar weet niet of hij die ooit zal kunnen gebruiken. 

Kleuters worden gekenmerkt door een enorme exploratiedrang en doen alsof-spelletjes zijn nog steeds heel populair. Het kind bootst volwassenen of sprookjes na. Het constructiespel van de vorige leeftijdsklasse ontwikkelt zich verder. Regelspel komt tot ontwikkeling. Ze hechten heel veel waarde aan regels. Dit bevordert de sociale ontwikkeling. Verder kunnen ze samen spelen met anderen terwijl hiervoor enkel parallelspel zichtbaar was.

Kinderen tussen 6 en 12

Ze willen hun motorische grenzen verleggen en ze hebben nood aan duidelijke regels. Ze spelen graag in de buurt van hun eigen huis.  Vanaf 9 jaar willen ze zelfstandiger de buurt intrekken. Het concept ‘ontmoeting’ wordt steeds belangrijker. Ze zoeken een ‘hangplek’ of willen verder de buurt in naar een voetbalveld of een park. Maak als ouder goede afspraken maar gun jouw kind deze vrijheid ook! Bij deze leeftijdsklasse komen bewegingsspelletjes vaak voor zoals badmintonnen, skateboarden,...Ze kunnen er zelfs zo gefascineerd door raken dat het uitgroeit tot een hobby. Ze spelen veel samen en er komt associatief spel, hier zijn de kinderen samen bezig maar hebben ze  geen doel of taakverdeling, en coöperatief spel, hier zijn ze ook samen bezig maar nu hebben ze een doel stemmen ze hun activiteiten op elkaar af om dit doel te bereiken, voor.

Ouder dan 12

Ook voor oudere kinderen is ‘buiten zijn’ deugddoend. Samen voetballen, skatenf, fietsen,...zijn manieren om hun energie kwijt te kunnen. Een goede uitlaatklep voor stress en spanning. Bovendien vinden ze het leuk om hun krachten met leeftijdsgenoten te meten. 



WORD EEN ECHTE BUITENSPEELOUDER

Wil jij graag een echte buitenspeelouder worden? Zijn je kinderen echte ravotters? Volg onderstaande stappen en leef je als ouder zelf ook buiten uit. Er zijn echte buitenkinderen, maar ook kinderen die een duwtje in de rug nodig hebben. Elk kind vindt wel iets leuks om te doen buiten dus kijk naar het spel van kinderen buiten of kijk gewoon naar wat kinderen buiten doen en haar hier inspiratie uit! 

  • Toon dat je buitenspelen waardeert. Verzamelde takken en keien zijn heel belangrijk voor kinderen. Het is dan ook heel leuk voor het kind als jij deze als ouder ook bewondert!

  • Ga op zoek naar de mogelijkheden en de uitdagingen van een rommelige tuinhoek of een stuk braakliggend terrein: kampen bouwen, beestjes zoeken, verstoppertje spelen,...allemaal de max!

  • Ontdek wat je kind leuk vindt. Houdt het niet zo van wilde spelletjes? Zoek dan samen een rustig plekje waar jouw kind kan tekenen of lezen, maak samen een moestuin waar jouw kind zijn gang kan gaan.

  • Wordt niet boos van vuile of kapotte knieën of kleren. Maak goede afspraken welke kleren speelkleren zijn en welke niet, leg deze speelkleren op een aparte plek. Zorg ook voor schoenen die gemakkelijk aan en uit te doen zijn.

  • Geniet zelf ook van het buiten zijn! Zoals we allemaal weten imiteren kinderen dus als je zelf altijd binnen blijft dan gaat jouw kind dit kopieëren.

  • Maak eventueel met je buren een afspraak voor momenten waarop meerdere kinderen samen buitenspelen. Zien spelen doet spelen!

  • Probeer zo veel mogelijk met je kind op stap te gaan, te voet of met de fiets. Op deze manier leert het kind het verkeersinzicht en kun je afspraken op maat maken zoals wat te doen bij nood.

  • Creëer buitenspeeltijd! Dit is heel belangrijk. Plan de vrije tijd van het kind niet helemaal vol met activiteiten. Het kind heeft immers recht op vrije tijd en recht op verveling.

  • Maak ook goede afspraken over de schermtijd.

  • Pas de kleren van jouw kind aan op de weersomstandigheden. Slecht weer bestaat niet, enkel onaangepaste kledij. Laarzen aan en rollen door de herfstblaadjes, spelen kan in alle weersomstandigheden!

  • Blauwe plekken of schaafwonden horen erbij. Risico’s leren inschatten hoort bij de ontwikkeling.

  • Vind jij je buurt niet speelvriendelijk? Ga in gesprek met het gemeentebestuur, denk samen na over verandervoorstellen zoals speelstraten.

  • Tenslotte, laat je niet overmeesteren door angst!

TIPS OM BUITENSPELEN TE STIMULEREN

We willen jullie nog graag inspireren met enkele handige tips om het buitenspelen van je kind te stimuleren. Voel je natuurlijk vrij om er je eigen draai aan te geven en het werkend te maken voor jouw uniek kind. 

  • Bied jouw kind onverwachte materialen aan om buiten mee te spelen zoals doeken, touwen, kartonnen dozen en kijk wat er mee gedaan wordt? Kinderen kunnen nieuw materiaal in hun spel tot alles omtoveren en dit prikkelt de fantasie.

  • Zoals ik hierboven al even liet vallen is vervelen goed! Kinderen hebben al zo een drukke agenda’s en moeten veel van volwassenen. Door zich te vervelen krijgen ze vaak de mooiste plannen en ideeën.

  • Speel zelf mee! zoals hierboven al vaak vermeld wordt, kan dit kinderen echt een duwtje in de rug geven. Het kan kinderen echt stimuleren om vaker buiten te komen. Het is voor het kind en voor uzelf heel leuk. Het is goed voor de band tussen ouder en kind en samen kun je tot leuke spelideeën komen.

  • Elk kind heeft tegenwoordig een telefoon of tablet. Limiteer de tijd hierop, met de resterende vrije tijd kunnen ze buiten spelen en hun fantasie de vrije loop laten gaan.

  • Je kan je kind ook gewoon naar buiten sturen. Zodra ze buiten zijn, gaan ze op zoek naar andere kinderen in de buurt om samen mee te spelen. Het letterlijke duwtje in de rug. 


INSPIRATIE

'Wat gaan we doen vandaag?' Met deze buitenspeeltips van BoerPlay voor in de tuin en rondom het huis heb je altijd een leuk antwoord op zak! Laat je inspireren.

  • Met de DoeDoos haal jij een pakket vol verrassende en veelzijdige materialen in huis die jou en je kinderen meeslepen in het moment. Door samen te knutselen, leer jij de verbeeldingswereld van je kind kennen en creëren jullie een momentje samen, weg van de drukte en weg van de schermen. De doos is gericht op 1 à 3 kinderen van 4 tot 12 jaar.