Speelplaatsanimatie is iets wat al jaren bestaat en goed draait op enkele scholen. De scholen willen graag hun ‘gewone speelplaats’ omtoveren in een speelse ontmoetingsplaats. De jongeren worden uitgedaagd om op een creatieve en zinvolle manier de speeltijd in te vullen. Daardoor wordt probleemgedrag zoals spijbelen, pesten en ruzies een heel stuk verminderd. De jongeren worden namelijk op een andere manier uitgedaagd. Boven op dat preventieve karakter werkt speelplaatsanimatie ook sociale cohesie in de hand.
Preventief karakter!
Door jongeren een zinvolle invulling te geven voor hun speeltijd wordt positief gedrag bevorderd en probleemgedrag ontkracht. Pesten, spijbelen en ruzies komen dan minder vaak voor, doordat de leerlingen niet de kans krijgen om zich te vervelen. Integendeel, speelplaatsanimatie werkt sociale cohesie juist in de hand. Jongeren krijgen de kans om op een andere manier met elkaar in interactie te gaan. Sport en spel bieden enerzijds een open omgeving waar jongeren hun creativiteit los kunnen laten en anderzijds biedt het een veilige gecontroleerde omgeving dankzij de begeleiding van oudere leerlingen en leerkrachten.
Link met de verschillende voeten
Het project Speelplaatsanimatie biedt concrete mogelijkheden om de vakoverschrijdende eindtermen in een school te realiseren. Een spelende speelplaats staat mee in voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de jongeren. Die bewering is niet uit de lucht gegrepen. Door op een aangename, niet-dwingende manier deel te nemen aan actieve ontspanningsvormen komen er voor de jongeren heel wat aspecten aan bod die slechts in mindere mate aan bod kunnen komen tijdens de lesuren.
Bij de concretisering van de vakoverschrijdende eindtermen willen we de nadruk leggen op twee actoren: de spelende leerlingen van de eerste graad en de begeleidende leerlingen van de derde graad. Beide doelgroepen leren vaardigheden aan, waarbij heel wat eindtermen bereikt worden.
Wil je meer weten over de grensoverschrijdende eindtermen? Kijk dan zeker eens hier.
Een pedagogische meerwaarde voor elke school.
Speelplaatsanimatie is een meerwaarde voor elke school dankzij de vele voordelen die eraan verbonden zijn. De belangrijkste voordelen zijn het preventieve karakter en de participatie. Bovendien heeft speelplaatsanimatie een link met verschillende vakoverschrijdende eindtermen.
Jeugdwerk en onderwijs worden dichter bij elkaar gebracht door de speelplaatsanimatie. Er worden bruggen gebouwd tussen leerlingen, leerkrachten en directies, tussen schools leren en speels leren en tussen school en vrije tijd. Jongeren krijgen op die manier de kans om kennis te maken met verantwoordelijkheid opnemen en vrijwillig aan de slag gaan. Ze krijgen de kans om ook buiten de lessen te leren en te sleutelen aan hun eigen talenten en vaardigheden.